صفحه شخصی شادین امانی   
 
نام و نام خانوادگی: شادین امانی
استان: گیلان
رشته: کارشناسی عمران - پایه نظام مهندسی: دو
شغل:  ناظر و طراح
شماره نظام مهندسی:  11/300/01604
تاریخ عضویت:  1389/01/25
 روزنوشت ها    
 

 بادگیرهای یزد و شگفتی مهندسی بخش معماری

21
برای دریافت فایلها باید از نرم افزار های ویژه دانلود استفاده نمایید. (برای اطلاعات بیشتر اینجا کلیک کنید)


بادگیرهای یزد و شگفتی مهندسی


شاید مثل خیلی های دیگه، من هم همیشه وقتی اسم بادگیرهای یزد و شگفتی مهندسی اونها رو می شنیدم پیش خودم میگفتم خوب بادگیر یه سازه اس که باد از یه طرف میاد تو و از طرف دیگه میره بیرون…این دیگه شگفتی داره؟؟…تا اینکه امروز یه عکس ساده ولی بسیار بسیار جالب دیدم، متشکل از چندتا خط و فلش،که پاسخی بود روشنگر و ساده به یک معمای ذهنی قدیمی و تائیدی بر شگفتی فرهنگ و هنر سرزمین زیبا و قدیمی ام، ایران تا ببینید که سیستم خنک کننده بادگیرهای یزد در عین سادگی چقدر هوشمندانه و موثر برای محیط گرم کویری ست…
همونطور که می بینید، این پروسه از سمت راست و از دهانه قنات (که شبیه به یک چاه آب هست) شروع میشه و بعلت ارتفاع زیاد چاه، هوا به درون مکیده میشه، از روی آبهای زیر سطحی عبور میکنه، بعلت خنکی آب باد هم با آب هم دما میشه، گرماش رو از دست میده و ….حالا همزمان و درحین همین پروسه، هوا و باد از بالا هم توسط بادگیرها به دام میوفته، در زیر زمین خونه به گردش درمیاد(فلش های مشکی)، و با مکش اون هوای خنک رو که از روی آب عبور کرده رو بالا میکشه، و در حین کوران در زیر زمین، از طرف چپ ساختمان بیرون میره…
به همین سادگی… و چیزی که باقی میمونه یه زیرزمین خنک و تهویه شده آماده برای خوردن نهار و خواب بعدازظهر در میان گرمای شدید بیرون از خانه… می بینید؟ چی دیگه میشه اضافه کرد به اینهمه قشنگی، سادگی و کارآمدی یه یک فرهنگ و هنر بومی و قدیمی در دل یک کویر؟ قدر فرهنگ و هنر و آثار گرانقدر کشور زیبا و تاریخی مون، ایران رو بدونیم

یکشنبه 5 شهریور 1391 ساعت 10:27  
 نظرات    
 
مائده علیشاهی 19:49 یکشنبه 5 شهریور 1391
1
 مائده علیشاهی
ممنون عزیزم.........مختصر و مفید و جالب.......
عادل گودرزی 20:48 یکشنبه 5 شهریور 1391
1
 عادل گودرزی
یعنی همه ی خونه ها به قنات وصلن؟!
بهنام مکسایی 21:31 یکشنبه 5 شهریور 1391
1
 بهنام مکسایی
سلام ممنون واقعا هنرمندانست.


ولی متاسفانه خیلی از چیزهای دیگه هست که بصورت مکتوب از گذشتگان برای ما بجا نمونده.

نمونش کاربرد هندسه فرانکتال در معماری نمونش سقف تیمچه امین الدوله در بازار کاشان.

اما از سال 2003 معماران خارجی اونو تازه شتاختن و به نام خودشون ثبتش کردن.
ش ب 00:46 دوشنبه 6 شهریور 1391
1
 ش ب
سلام
ممنون

در اکثر بادگیر ها نقش قنات را حوضی در زیرزمین بر عهده دارد.
عادل گودرزی 12:43 دوشنبه 6 شهریور 1391
0
 عادل گودرزی
جناب مکسایی هندسه ی فراکتال!
م افتخاری 14:26 دوشنبه 6 شهریور 1391
1
 م افتخاری
سپاس
امین کریمی 10:08 سه شنبه 7 شهریور 1391
0
 امین کریمی
اینم یه مقاله دیگه که کاملا توضیح داده نحوه کار بادگیر را
http://www.iiiwe.com/file/attachment/article/wind_technology_stuck_iran/badgir.pdf
اکبر فرح بخش 10:38 سه شنبه 7 شهریور 1391
0
 اکبر فرح بخش
دوستان محترم باید تشریف ببرین ببینین ، شبکه زیبائی از عالم ترمودینامیک
بهنام مکسایی 18:45 سه شنبه 7 شهریور 1391
0
 بهنام مکسایی
خصوصیات اشکال فرکتال
- اشکال اقلیدسی با استفاده از توابع ایستا تولید می شوند ولی اشکال فرکتال با فرآیندهای پویا تولید می شوند.( فرآیندهای پویا, فرآیندهایی هستند که دارای حافظه می باشند و رفتار آنها به گذشته بستگی دارد.)
- اشکال فرکتال دارای خاصیت خود همانندی است. طول این اشیا بی نهایت است که در فضای محدود, محصور شده اند.
- مجموعه های فرکتال, از زیر مجموعه هایی تشکیل شده اند که این زیر مجموعه ها شبیه مجموعه های بزرگتر هستند.
- هندسه فرکتال دارای ساختارهای ظرفیتی بالاست ولی ظرفیت اطلاعاتی اشیای اقلیدسی بسیار محدود و حاوی اطلاعات تکراری است.
- هندسه فرکتال, بیان ریاضی از معماری طبیعت است.
- هر فرآیند تکراری و پویا باعث ایجاد ساختارهای پیچیده فرکتال نمی شود. مکانیزم تولید چنین ساختارهای پویایی, آشوب است. در حقیقت, فرکتال تصویر ریاضی از آشوب است.

رابطه فراکتال و معماری
مطالعه هندسه باید به طراح کمک کند به درک بهتری از جریان جزئیات در پیرامون ما و جهان طبیعی دست یابد.
خصوصیت فراکتالی یک ترکیب معماری در تسلسل جالب جزئیات است. این تسلسل برای حفظ جذابیت معماری لازم است. هنگامی که شخص به یک ساختمان نزدیک و سپس به آن وارد می شود همیشه باید مقیاس کوچکتر دیگری همراه با جزئیات جذاب وجود داشته باشد تا معنای کلی ترکیب را بیان کند که این یک ایده فراکتال است.


انسانها در روزگار قدیم که در طبیعت می زیستند و مانند انسان دوره مدرن, با طبیعت بیگانه نبودند, معماریشان با نظم طبیعت بود. آنها به این دلیل که در طبیعت رشد میافتند, ضمیر ناخودآگاهشان نیز با نظم طبیعت- یعنی با نظم فراکتال- رشد میافت, در نتیجه مصنوعاتش نیز دارای نطم فراکتال می بود.
فراکتال در معماری معاصر
به دنبال بیگانگی انسان معاصر با طبیعت و دور شدن ساخته هایش از تشابه با ساختارهای طبیعت, معماران معاصر به دنبال نمود دادن ساختار فراکتال طبیعت در آثارشان هستند. هر چند که این هنوز آغاز راه است ولی ارتباطی جدیدی در زمینه طبیعت و معماری معاصر را نشان میدهد. ارتباطی که انسان مدرن آن را فراموش کرده بود.
علی غفاری 19:39 سه شنبه 7 شهریور 1391
0
 علی غفاری
دست معمارهای قدیمیمون درد نکنه..
میشه گفت ساخت کولرهای ابی امروزی از روی بادگیرها بوده..